• Betering
  • Posts
  • Betering #20 - Geld en beleggen voor beginners

Betering #20 - Geld en beleggen voor beginners

Hallo vrienden 👋

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week over de vooroordelen die er bestaan rond beleggen.

Onderzoek wijst uit dat veel meer Nederlanders zouden moeten willen beleggen. Wat houdt ze tegen?

En verder mijn nieuwe geldrubriek in de Volkskrant, Geld voor beginners, een kijkje in mijn portefeuille, duurzaam beleggen en een hilarisch artikel in NRC.

1. Geld en beleggen voor beginners

Heugelijk nieuws! Betering breidt uit.

Vanaf vandaag verschijnen mijn stukjes over geld, verstandig beleggen en handig besparen ook in de Volkskrant.

Onder de titel Geld voor beginners mag ik in die krant tweewekelijks geldtips en -inspiratie geven. Zoals ik dat in deze nieuwsbrief ook doe (maar dan wat compacter opgeschreven ;).

Dit is de eerste aflevering:

Sparen is niet leuk meer. Zo jammer, maar het levert nog maar weinig op. Ja, een beetje gemoedsrust. Maar de kosten daarvoor zijn tegenwoordig hoog...

Waarom beleggen niet populair is

Een van de alternatieven voor sparen is natuurlijk beleggen.

Maar beleggen is niet populair in Nederland. We zijn hier, zoals ik in bovenstaand stukje ook schrijf, verknocht aan sparen.

Nog altijd.

Tegen beter weten in, zelfs.

Want veel meer Nederlanders zouden kunnen beleggen.

Ook uit een groot onderzoek van de AFM blijkt dat. Opvallend, want deze Autoriteit Financiële Markten ziet het doorgaans als zijn taak om te waarschuwen tegen risico's op de markten.

Dit zijn de bevindingen van de AFM:

Bijna helft Nederlanders heeft voldoende buffer om te beleggen maar doet dat niet

Beleggen in plaats van sparen kan honderden euro’s per jaar opleveren

Extra rendement wel afhankelijk van handelsgedrag belegger

Ruim 1 op de 10 beleggende Nederlanders houdt te weinig buffers aan

Die eerste is de belangrijkste: bijna de helft van de Nederlanders heeft voldoende cashbuffer om te beleggen, maar doet het niet.

Waarom dat is, daar doet de AFM geen uitspraken over. Maar ik heb wel een vermoeden.

Ik beleg ook pas vier jaar. Daarvoor kwam het gewoon niet in me op.

Beleggen dat was toch voor rijke mannen in streepkrijtpakken? Ik was daarvoor te arm, te dom en te bang dat ik al mijn geld zou verliezen.

Dat zijn volgens mij de voornaamste bezwaren tegen beleggen.

❌ Risico

❌ Onkunde

❌ Desinteresse

Waarom veel meer mensen zouden moeten beleggen

Het goede nieuws is: al deze bezwaren zijn zo weg te nemen.

Kijk maar:

✔️ Risico: Beleggen is niet speculeren.

Speculeren is wat je in films als Wall Street ziet, handelen met heel veel geleend geld, alles verliezen en weer doorgaan, grote hoeveelheden bitcoin kopen. Dat is voor de cowboys.

Verstandig beleggen is anders.

Saaier. Dat doe je voor de lange termijn.

Beleggen in bijvoorbeeld indexfondsen is ongeveer net zo risicovol als sparen. Sparen is immers beleggen in de euro. En die wordt heden ten dage vele procenten per jaar minder waard. Inflatie heet dat.

✔️ Onkunde: Beleggen is de laatste jaren veel simpeler geworden.

Vroeger was het allemaal anders.

Toen moest je telefonisch je aan- en verkoopopdrachten doorgeven.

Toen moest je hoge bedragen aan transactiekosten betalen, omdat er allerlei mensen voor je aan het werk waren. Waardoor beleggen met lage bedragen onrendabel werd.

Toen was je afhankelijk van tussenpersonen voor je informatie.

Tegenwoordig is alles geautomatiseerd online te doen. Geen tussenpersonen, (bijna) geen extra kosten, alle informatie direct op je scherm.

Dus: Accountje openen. Eén keer instellen. Niet meer naar omkijken.

✔️ Desinteresse: het gaat over meer dan geld en winstmaximalisatie.

Beleggen en geld boeit sommige mensen niet. Snap ik.

Maar beleggen gaat dan ook niet om geld alleen.

Beleggen en een vermogen opbouwen gaan over wat je ervoor terugkrijgt.

  • Vrijheid

  • Gemoedsrust

  • Duurzaamheid

  • Veiligheid

  • Pensioen

  • Toekomst voor je kinderen

Dat zijn stuk voor stuk belangrijke zaken en het waard om over na te denken of zelfs enig risico voor te lopen.

Ik ben er, net als onze vrienden van de AFM, van overtuigd dat veel meer mensen zouden kunnen en moeten willen beleggen.

Uit eigen ervaring weet ik dat het al loont:

  • met een lager dan modaal inkomen en

  • met een ultrabasale kennis van het financiële systeem.

Het was bij mij uiteindelijk een kwestie van proberen, rustig beginnen en de lange termijn voor ogen houden.

Als ik het kan ...

TL;DR: Ook beginners kunnen beleggen.

ACTIE: Negeer alle vooroordelen over beleggen en open een accountje.

2. 📈 Mijn beleggingen: op weg naar tonnair

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille. Enkel ter lering en inspiratie. Dit is geen advies.

Deze week: Broekzak vestzak

Aandelen en fondsen. € 1000 schreef ik over van mijn spaarrekening naar mijn broker. Daar heb ik het geïnvesteerd in losse aandelen. Losse aandelen, Vincent? Daar was je toch van genezen? Nou. Dit keer doe ik het anders.

Ik kwam op het spoor van deze website: Leveraged Momentum. Dit is een particuliere beleggingsstrategie van ene Pete Nikolai, waarbij je een keer per week of minder vaak een transactie uitvoert. Het rendement uit het verleden is indrukwekkend. Maar dat zegt natuurlijk weinig. Bij wijze van experiment probeer ik nu met een paar duizend euro zijn (gratis gepubliceerde) strategie te volgen. Gewoon om te kijken of het wat is. Later meld ik hier mijn bevindingen. Let wel: dit is zeker geen geld-voor-beginnersmaterie. Beleggen in losse aandelen is altijd extra risicovol.

Crypto. Ik ben mijn verzameling wallets en coins aan het opschonen. Een hele klus, en transactiekosten zijn echt een probleem in de cryptowereld. Meer nog dan bij normaal beleggen, geldt hier: hoe simpeler en saaier, hoe beter. Ik heb nu alleen nog maar Bitcoin en Ethereum. En dat staat bijna allemaal voor de lange termijn bij Celsius, een Amerikaanse cryptobank, die je jaarlijks 5% rente geeft over je onzichtbare muntjes.

3. 🚀 Ook interessant deze week

Tips en post zijn welkom via LinkedIn of Twitter.

🌳 Duurzaam beleggen is bijkans onmogelijk. Iedereen, ook ik, wil zo duurzaam mogelijk beleggen. Liever geen olie, wapens en sigaretten en zo. Dat weten de aanbieders van fondsen ook. Er bestaat een soort keurmerk, ESG, voor 'duurzame fondsen'. Maar wat is precies duurzaam? En wanneer is het ordinaire greenwashing? Daarover bestaat heel veel onduidelijkheid. In bovenstaand artikel in de Volkskrant legt Laura van Geest, voorzitter van de AFM uit wat er allemaal mis is.

Van Geest waarschuwt wel met klem voor cynisme. ‘Daar is het echt te te vroeg voor. Veel fondsaanbieders proberen het goed te doen, en dus rendement te behalen terwijl ze tegemoetkomen aan de wensen van hun beleggers om niet in foute bedrijven te zitten. Dit is een sector die nog in volle ontwikkeling is. Dat betekent wel dat je als duurzame belegger goed je huiswerk moet doen.’

🥩 11% inflatie op je boodschappen is niet mals. De oplossing, volgens dit artikel van VPRO Tegenlicht? Duurder vlees is de sleutel naar goedkopere boodschappen.

😜 Het meest hilarische artikel stond deze week in NRC. Over coaches annex oplichters die beweren dat je een brief naar de Belastingdienst kan sturen om je 'los te maken van Nederland'. Wie zich bevrijdt van alle vervelende regels, boetes en belastingen door alle banden met de Nederlandse staat te verbreken, zou 1,5 miljoen euro uit een trustfonds krijgen. Duizenden mensen stuurden al brieven naar de Belastingdienst. Sommige mensen wíllen gewoon opgelicht worden.

Dat was het voor deze week. Voor meer inspiratie en goede geldgewoontes, kan je me volgen op LinkedIn.

Vond je deze nieuwsbrief waardevol? Dan zou ik het erg waarderen als je hem doorstuurt aan iemand anders. Die kan zich inschrijven via Revue.

Volgende week vrijdag een nieuwe BETERING. 

Apps die ik aanraad

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF's kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen.

  • Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

  • Meesman: Indexbeleggen doe ik ook hier.

  • Lendahand: Hier beleg ik (voorzichtig, in kleine beetjes) in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen erkend financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn gesponsord. Al mijn berichten zijn enkel ter lering en vermaak. Joe!