• Betering
  • Posts
  • Betering #18 - 7 inkomstenbronnen om je vermogen te groeien

Betering #18 - 7 inkomstenbronnen om je vermogen te groeien

Hallo vrienden 👋

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week over het nut en belang van meerdere inkomstenbronnen hebben. Spreiding van inkomsten maakt je financiën robuuster. Ik beschrijf 7 verschillende soorten inkomstenbronnen, en daarbij ook hoe ik het doe

En verder een kijkje in mijn portefeuille, goede motivatie om zo jong mogelijk te beginnen met beleggen en andere geldlessen.

1. De 7 belangrijkste inkomstenbronnen

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je deze nieuwsbrief leest.

Wat de reden ook is: er zijn twee basisprincipes:

1) Minder uitgeven, besparen dus.

2) Meer verdienen.

De eerste is de belangrijkste. Wie weet hoeveel genoeg is, zal zich eerder rijk en vrij voelen.

Maar die tweede helpt natuurlijk ook, mits je punt 1 op orde hebt. En over verdienen wil ik het vandaag hebben

Wat betreft meer verdienen is er een grondbeginsel en dat is dit:

Zorg dat je meerdere inkomstenbronnen hebt.

Gewoontes van miljonairs

Er zijn boeken en blogs volgeschreven over de gewoontes en werkwijzen van de miljonairs en miljardairs van deze wereld. De Musks en Buffetts en Heinekens. De bedoeling is dat we daarvan leren en zelf ook miljonair worden. Zo zouden ze:

  • Extreem vroeg opstaan (niet doen!)

  • Veel risico durven nemen (niet doen!)

  • Geen alcohol drinken (onmenselijk!)

Dat zal allemaal wel. Maar de vraag is of die mensen miljonair zijn dankzij of ondanks die zaken.

Een ander vaak genoemd kenmerk van de gemiddelde miljonair is dat ze meerdere inkomstenbronnen hebben. En dat zou ik wel serieus nemen.

Niet afhankelijk zijn van één, maar van meerdere inkomstenbronnen is namelijk de meest efficiënte manier om vermogen op te bouwen.

Dit zijn de voordelen van meerdere inkomstenbronnen:

✔️ Je spreidt er (net als met aandelen) je risico mee. Als de ene klus op niks uitloopt, kan je direct door met een ander project.

✔️ Meestal versterken de inkomstenstromen elkaar. Actief inkomen wordt passief inkomen.

✔️ Het is leuker! Je werk is afwisselend en je kan zelf bepalen waar je de meeste tijd in investeert.

✔️ Let wel op. Houd wel de focus. Met té veel inkomstensstromen kan je jezelf ook over de kop draaien. Zorg ervoor dat je tijdig projecten die op een dood spoor zitten, laat schieten. Dat kan vrij makkelijk. Je hebt immers nog genoeg andere dingen te doen.

Het blijkt dat de gemiddelde miljonair 7 verschillende bronnen heeft, waar hij zijn inkomen vandaan haalt.

Dat zijn niet zeven verschillende schnabbels uit dezelfde categorie. Dus niet zeven verschillende handeltjes of zeven verschillende aandelen, maar echt zeven verschillende categorieën. Binnen zo’n categorie kan je dan wel meerdere projecten uitvoeren.

Dit zijn de 7 verschillende inkomstenbronnen

1) Loon en vergoedingen: dit is voor de meeste mensen de voornaamste en vaak zelfs enige bron van inkomsten. Dit is inkomen dat je krijgt in ruil voor werk, of met andere woorden: je ruilt tijd voor geld.

Een voordeel is dat het vaak een vast inkomen is. Wat dat betreft draagt het weinig risico met zich mee.

Een nadeel is dat het nauwelijks schaalbaar is. Meestal kan je uurloon wel iets stijgen, maar nooit zo veel om bijvoorbeeld de inflatie bij te houden. Bovendien heb je maar een beperkte hoeveelheid tijd om te werken.

Ik heb regelmatig in loondienst gewerkt. Vaak waren dat parttime baantjes. Maar daar ben ik mee gestopt, juist omdat ik het aantal inkomstenstromen wilde uitbreiden en daar meer tijd voor nodig had. Bovendien is mijn expertise schrijven. Dat is meestal niet iets wat je in loondienst doet.

2) Bedrijfsinkomsten: Dit zijn inkomsten uit een handel of ander bedrijf dat je bestiert. Je kan iets maken en verkopen. Of je verkoopt een dienst.

Mijn schrijfwerk doe ik voor meerdere opdrachtgevers (ook daarin is spreiding handig; je loopt altijd het risico dat een opdrachtgever je niet meer hoeft). Daarvoor heb ik mijn eigen zzp-onderneming opgezet. Ik verkoop dus een dienst: tekstschrijven.

Het lijkt me leuk om ooit nog eens een product te verkopen. Bij tekstschrijven ruil ik nog steeds mijn tijd voor geld. Als ik een product verkoop (zoals een boek), dan zijn de inkomsten meer schaalbaar. De verdiensten zijn groter als het product succesvol is, zonder dat het me meer tijd kost.

Deze nieuwsbrief levert me trouwens ook wat (minimale), schaalbare inkomsten op door de links onderaan. Dat zijn in sommige gevallen affiliate-links, waarvoor ik een kleine vergoeding krijg.

3) Rente-inkomsten: Dit zijn inkomsten die je vergaart door je geld uit te lenen. Dat kan tegenwoordig op veel verschillende manieren. De ouderwetse manier is je geld op een spaarrekening zetten en rente van de bank krijgen. Maar dat is geen optie meer.

Nieuwerwetse manieren om rente-inkomsten te vergaren zijn onder andere crowdfunding of peer-2-peerleningen. Ik doe dit met Lendahand (zie link onder): een platform waarin je je geld kan laten uitlenen in de vorm van leningen aan ondernemers in opkomende landen.

Geld uitlenen aan westerse ondernemers kan ook, via andere platforms, zoals Mintos en Lender & Spender. Daar haal je schijnbaar meer rendement, maar dat kan ik niet bevestigen, want Lendahand is voor mij voorlopig genoeg.

Deze manier van beleggen kan wel tamelijk risicovol zijn. Je loopt het risico dat de lener het bedrag niet kan terugbetalen, en dan ben je alles kwijt.

4) Dividend: Dit is geld dat je verdient, omdat je aandelen bezit van een of meerdere bedrijven. Het is een deel van de winst van het bedrijf, waar je recht op hebt, omdat je geld in ze hebt geïnvesteerd. Dit komt dus bovenop de eventuele koerswinst van het aandeel. Dividend wordt daadwerkelijk in klinkende euro’s uitgekeerd.

(Er wordt tegelijk dividendbelasting ingehouden, die je voor een deel weer kan terugvragen via je belastingaangifte.)

Niet alle aandelen keren dividend uit. Meestal zijn het de grotere en bekendste ondernemingen, die al jaren bestaan en daarom veel winst behalen.

Ik heb in mijn aandelenportefeuille bewust een aantal aandelen opgenomen die dividend uitkeren, zoals Ahold Delhaize, Microsoft, Unilever en Coca-Cola.

Veel levert dat niet op, het is tientjeswerk vooralsnog. Maar het is een mooie (gerealiseerde!) toevoeging aan het ongerealiseerde rendement van de koersstijgingen.

5) Verhuurinkomsten: Je kan tegenwoordig alles verhuren. Airbnb kent iedereen wel. Maar je kan ook je auto verhuren via SnappCar. Of wat dacht je van je boormachine, kattenreismand of die oude smartphone die je in een la hebt liggen? Die kan je verhuren via sites als Peerby of Gearbooker.

Zelf verhuur ik niks. Mijn auto en huis zijn er niet geschikt voor. En mijn spullen verkoop ik liever via Marktplaats. Want dat kan natuurlijk ook.

6) Rendement: Dit zijn reële inkomsten, zodra je je aandelen of andere effecten verkoopt. Niet dat ik van plan ben om ze te verkopen, maar de verkoop is het moment waarop je de winst (of het verlies) veiligstelt.

Tot dat moment heet het ‘ongerealiseerde winst’. Bij mijn maandelijkse vermogensupdate tel ik dus altijd de ongerealiseerde koerswinst mee.

7) Royalty’s / rechten: Je maakt een product, doet een uitvinding of verzint een proces/startup en laat anderen daar gebruik van maken. Elke keer als ze dat doen, krijg jij een klein bedrag.

Met mijn expertise zou ik een boek kunnen schrijven en dat laten (of zelf) verkopen.

Als journalist krijg ik al wel auteursrechten over al mijn artikelen. Jaarlijks worden die uitgekeerd via Stichting Lira.

Stel jezelf eerst de vraag: wat is je expertise?

Dat waren mijn inkomstenbronnen. Veel van die inkomsten en klussen hadden te maken met een en dezelfde expertise, in mijn geval schrijven.

Dat is niet voor niets. Voordat je in het wilde weg gaat zoeken naar projecten om te doen, is het van belang om van jezelf te weten wat je expertise is. Het is logisch dat je die uitbuit. Dat geeft een grotere garantie op succes.

Stel dat je van koken houdt en er veel van weet, dan kan je je inkomstenbronnen voor een groot deel rond die expertise organiseren. Je gaat werken als kok, je begint een foodblog (of nieuwsbrief), je verkoopt je eigen sauzen of zelf verbouwde groenten, je schrijft een kookboek, je verhuurt keukenapparatuur, je investeert in bedrijven die met voedsel werken.

Zo houd je de focus.

Het is niet aan te raden om gelijk met zeven verschillende projecten te beginnen, als je nu nog maar één bron van inkomsten hebt. Bouw het langzaam op.

Ik zit ook nog niet aan de zeven, en misschien haal ik dat wel nooit.

Het belangrijkste is dat je de dingen goed doet.

En dat je er plezier aan beleeft. Maar dat spreekt voor zich.

TL;DR: Meerdere inkomstenbronnen is de effectiefste weg naar meer vermogen.

ACTIE: Ga na hoeveel bronnen van inkomen je nu al hebt. Welke expertise gebruik je daarvoor? Welke bronnen kan je uitbouwen? Welke kan je proberen?

2. 📈 Mijn beleggingen: op weg naar tonnair

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille. Enkel ter lering en inspiratie. Dit is geen advies.

Deze week: Rust

Aandelen en fondsen. Centrale banken geven steeds duidelijker aan dat de verschillende rentes toch echt gaan stijgen, als noodzakelijke reactie op de nog altijd stijgende inflatiecijfers. De beurzen reageren koeltjes. De enige plus die ik daar heb (Fondsen) is inleg en geen rendement.

Verder weinig nieuws. Ik hoop nog altijd de ton te bereiken voor de zomer. En dan moet ik mezelf een nieuw doel geven.

3. 🚀 Ook interessant deze week

Tips en post zijn welkom via LinkedIn of Twitter.

👧 Betere motivatie om zo vroeg mogelijk te beginnen met beleggen dan dit kon ik niet vinden. Financieel psycholoog Anne Abbenes legt uit waarom beleggen gezond financieel gedrag bevordert bij jongeren. 'Op jonge leeftijd leren beleggen laat kinderen ervaren dat financiële markten uit cycli van opwaartse en neerwaartse bewegingen bestaan. [...] Het is daarbij belangrijk om hen daadwerkelijke beslissingen te laten nemen in de echte wereld, hierdoor leren zij gevolgen te dragen voor de eigen keuzes.'

🥱 Deze week openden 'de stembussen voor misschien wel de saaiste verkiezing van Nederland', aldus de Volkskrant. Ambtenaren kunnen vanaf vandaag stemmen bij hun pensioenfonds ABP. En zo invloed uitoefenen over wat er gebeurt met de 463 miljard die het fonds beheert. Saai maar ontiegelijk belangrijk.

💸 Ten slotte hieronder een tweet van Steve Burns met de belangrijkste geldlessen die er zijn. Stuk voor stuk waar. Waar het om gaat: realisme, spaarzaamheid, menselijke maat. Simpel, maar altijd goed om aan herinnerd te worden. Geld heeft immers de vervelende eigenschap om ons totaal te bedwelmen.

Dat was het voor deze week. Voor meer inspiratie en goede geldgewoontes, kan je me volgen op LinkedIn.

Vond je deze nieuwsbrief waardevol? Dan zou ik het erg waarderen als je hem doorstuurt aan iemand anders. Die kan zich inschrijven via Revue.

Volgende week vrijdag een nieuwe BETERING. 

Apps die ik aanraad

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF's kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen.

  • Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

  • Meesman: Indexbeleggen doe ik ook hier.

  • Lendahand: Hier beleg ik (voorzichtig, in kleine beetjes) in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen erkend financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn gesponsord. Al mijn berichten zijn enkel ter lering en vermaak. Joe!