• Betering
  • Posts
  • Betering #57 - Tonnair worden met een doodgewoon beroep

Betering #57 - Tonnair worden met een doodgewoon beroep

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week over de conciërge die miljonair werd, een stijging van 5 procent in mijn portefeuille, stijgende spaarrentes en verlaagde energieprijzen.

1. Van pompbediende naar achtvoudig miljonair

Ronald Read was een Amerikaanse conciërge, pompbediende, belegger en filantroop.

Zo begint zijn Wikipedia-artikel. Een vreemde combinatie van beroepen en eigenschappen, vind je niet?

Misschien. Maar misschien ook niet.

Het verhaal van Ronald Read kom ik regelmatig tegen in boeken over geld. Hij wordt ook wel de The millionaire janitor genoemd.

Het is een inspirerend verhaal, waar we allemaal iets van kunnen leren.

Ronald diende in het Amerikaanse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog en was gestationeerd in Italië.

In 1945, op zijn 24e, verliet hij het leger en ging hij werken als pompbediende en monteur.

Dat deed hij 25 jaar lang.

Daarna ging hij aan de slag als conciërge bij een warenhuis.

Ronald verdiende nooit veel. Al zijn vrienden waren arm.

Hij wandelde veel. Hij hakte zijn eigen hout in de bossen. Hij verzamelde postzegels en munten en hij was een fervent bezoeker van de bibliotheek.

Met het weinige geld dat hij verdiende, deed hij iets bijzonders.

Hij spaarde het. In kleine beetjes, maand na maand, vanaf zijn 25e tot zijn 92e in 2014, toen hij overleed.

Pas toen hij overleed kregen zijn buren en vrienden, maar ook zijn familie (hij had twee stiefzoons) door dat Ronald al enige tijd een miljonair was.

Ruim 8 miljoen dollar liet hij na. Dat zat voor het grootste deel in dividendaandelen van gerenommeerde bedrijven.

Wat bleek? Bij de bibliotheek had Ronald boeken geleend over investeren. En dat deed hij vervolgens met zijn spaargeld. Hij had een simpele strategie. Hij investeerde alleen in bedrijven die hij kende en begreep. Zijn portefeuille bevatte bijvoorbeeld geen technologieaandelen. En dit deed hij zijn hele, lange leven lang, waardoor zijn vermogen kon groeien en groeien. Alle dividenden die hij ontving herinvesteerde hij meteen in aandelen

Ronald Read was een conciërge en behoorde aan het einde van zijn leven tot de 1 procent rijkste mensen ter wereld. Door zuinig te leven, voorzichtig te investeren en de tijd zijn werk te laten doen. Met andere woorden: door zijn eigen ding te doen.

Hij liet 2 miljoen na aan zijn stiefkinderen. De rest ging naar goede doelen, zoals de lokale bibliotheek.

Als je als conciërge al achtvoudig miljonair kan worden, hoe makkelijk moet het dan niet zijn om tonnair te worden?

Ronalds verhaal staat in het boek The Millionaire Next Door, een klassieker uit de rijke (pun intended) Amerikaanse geldliteratuur.

Ik kwam dat laatste boek tegen in een artikel op de site Manners. Hierin wordt een samenvatting gegeven van de 7 normale beroepen die je volgens Hogan de grootste kans geven om, met enige Ronald Read-achtige tactieken, miljonair te worden.

Dit zijn die 7 beroepen, met erachter het gemiddelde salaris:

1. Ingenieur (€74.519)

2. Accountant (€44.092)

3. Leraar (Basis €47.870 – Voortgezet €60.297)

4. HR Manager (€76.223)

5. Software developer (€59.889)

6. Data scientist (€67.059)

7. Cyber security expert (€48.079)

Natuurlijk zijn er nog veel meer beroepen met ongeveer dezelfde beloning, maar Hogan vond dat deze beroepen het vaakst werden beoefend door ‘doodnormale miljonairs’. Niet gek, want veel van deze beroepen vragen dat je goed kan plannen en met geld kan omgaan.

Want dat is het belangrijkste: dat je een langetermijnplan hebt voor je geld. Met de nadruk op lánge.

Ook in Nederland is dit prima mogelijk. Econoom Oeds-Jan Postma schreef hierover het boek Miljonair met een gewone baan. Hierin vertelt hij hoe hij het zelf deed, miljonair worden rond zijn 40e met een modaal inkomen.

Waar het op neerkomt: of je nou leraar, journalist of econoom bent, of gewoon conciërge of pompbediende, je inkomen heeft veel minder invloed op je kansen om rijk en vermogend te worden dan je denkt.

Laat je nooit door een (relatief) laag inkomen weerhouden om beter met geld om te gaan.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: All time high.

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Nog nooit eerder stond mijn vermogen op boven de 94.500 euro. Dat was het hoogtepunt een jaar geleden. Nu sta ik dus (eindelijk!) hoger. Ik heb nog nooit zoveel vermogen gehad.

Dit komt, zoals je ziet, door een storting van 3000 euro op mijn spaarrekening. Een grote opdracht is onlangs uitbetaald. Het komt ook door een stijgende beurs, waardoor alle aandelen meer waard zijn geworden.

Wat je ook ziet is dat ik wat losse aandelen heb ingewisseld voor fondsen (ETF’s).

Mijn aandelenportefeuille is al een tijd een rommeltje met te veel aandelen en te veel verschillende ETF’s. Dit moet nodig opgeschoond worden. Zeker nu ik de ton ga aantikken en het rendement van mijn aandelen een steeds grotere invloed gaat hebben op de groei van mijn vermogen. Steeds meer dan de maandelijkse inleg die ik doe op mijn spaar- en beleggingsrekening.

Hoe ik dat ga aanpassen vertel ik later.

3. 🚀 Links en tips


📖 Mooi ‘geldportret’ in de Volkskrant door mijn collega Yasmine Esser. ‘Door mijn verhuizing is mijn spaarrekening leeg.’

☀️ In de podcast spraken Aaf en ik over onze peperdure boodschappen en delen we tips over hoe we die iets minder peperduur krijgen.

🌎️ Spaarrente naar 1,56%. Tenminste bij online bank Bunq. Ik kreeg zelfs een persoonlijke mededeling. Toevallig ben ik aan het experimenteren met hun app. Het aanmeldproces is vooralsnog geen onverdeeld genoegen. Maar de rest ziet er mooi uit. Binnenkort meer hierover.

🐦️ Ondertussen op Twitter:

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

📚️ In mei 2023 verschijnt mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL. Over hoe je tonnair wordt en je geldzaken op orde krijgt. Reserveren kan hier:

Apps die ik aanraad

Meesman: Indexbeleggen was nog nooit zo makkelijk.

Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin. Voor de lange termijn. Met deze link de eerste week geen handelskosten.

Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Met deze link € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn gesponsord.