• Betering
  • Posts
  • Betering #80 - Wanneer begin ik met beleggen?

Betering #80 - Wanneer begin ik met beleggen?

Plus 22 geldregels voor een beter leven

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin 2900+ abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: Wat is een goed moment om te beginnen met beleggen, een enquête, 22 geldtips en een kijkje in mijn portefeuille.

Meer superpraktische geldtips voor een vermogen? Lees mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL.

’Staat boordevol goede tips. Gaaf hoe je het SIMPEL weet te houden!’ - reactie op LinkedIn.

1. Betering voor Betering, de enquête

Over enkele weken stop ik een paar weken met deze nieuwsbrief. Vakantie. Opladen. Investeren in mezelf.

Eind augustus ben ik weer terug. Ik heb verschillende ideeën voor Betering in het komende jaar. Maar ik wil ook graag jullie mening horen.

Ik maakte daarvoor een simpel enquêtetje met 5 vragen. Zou geweldig zijn als je die beantwoordt.

2. Wat is een goed moment om te beginnen met beleggen?

Weet je wat het allermoeilijkste is aan beleggen?

Niet het technische gedeelte. Ja, als beginner kost het wat tijd om uit te zoeken wat je precies wil kopen, en hoe. (Het simpele antwoord: indexfondsen.)

Het is ook even uitvogelen hoe dat beleggingsplatform van je bank of broker werkt. Er zijn veel schuifjes en knopjes.

Maar dat krijg je wel onder de knie.

Nee, het het allermoeilijkste is het psychologische gedeelte.

Je grootste vijand ben je zelf.

Het is de stem in je hoofd die zegt: o, o, dit gaat vast niet goed.

Als je gaat beginnen met beleggen en je wil bijvoorbeeld indexfondsen kopen, dan kan je twee dingen denken:

1) Is het wel verstandig om te beginnen? De koersen staan nu zo hoog, ze gaan morgen vast dalen.

2) Is het wel verstandig om te beginnen? De koersen staan nu zo laag, ze gaan morgen vast verder dalen.

Wat je ook denkt, je zou weleens in de verleiding kunnen komen om nog even te wachten. Er komt vast een beter moment om in te stappen.

Nu kunnen er twee dingen gebeuren.

1) De koersen stijgen. Jammer voor je, je had toch moeten beginnen. De koersen staan nu nog hoger. Ze gaan morgen vast dalen. Even wachten nog.

2) De koersen dalen. Zie je wel, je had gelijk. Maar ja. Het gaat nu zo slecht, ze gaan morgen vast verder dalen. Even wachten nog maar?

Dit gaat natuurlijk tot in de eeuwigheid zo door. Een eeuwigheid waarin je niks doet.

De enige oplossing voor dit dilemma is: gewoon beginnen.

Want de markt is niet te timen. Dat is meerdere malen onderzocht. Je zal gewoon moeten beginnen, er is geen perfect moment.

✔️ Begin met een wat lager bedrag dan je misschien van plan was. En verhoog dat als je wat rendement hebt.

✔️ Koop maandelijks of jaarlijks voor een vast bedrag aan aandelenfondsen.

✔️ Kies er altijd een vast moment voor, dan vergeet je het niet. Beter nog: stel een automatische aankooporder in, als dat kan.

Een veelzeggend onderzoek

Een van die onderzoeken waarin geprobeerd werd de markt te timen is van Charles Schwab, een Amerikaanse broker. De onderzoekers bedachten verschillende personages die jaarlijks hetzelfde bedrag investeren in een indexfonds.

🔵 Je hebt geluksvogel Peter Perfect, die ieder jaar opnieuw het pure geluk heeft op het laagste punt van de beurs zijn bedrag in te leggen.

🔵 Ashley Action, die elk jaar op de eerste handelsdag haar geld belegt en daarna niet meer omkijkt.

🔵 Matthew Monthly die zijn geld verdeelt in twaalf stapeltjes en elke maand iets inlegt.

🔵 Pechvogel Rosie Rotten, die net als Peter Perfect ook wacht, maar ieder jaar op het allerslechtste moment inlegt, namelijk als de beurs op zijn hoogste punt staat.

🔵 En dan is er nog Larry Linger, die altijd denkt dat er een beter moment komt, en uiteindelijk nooit zijn spaargeld belegt. Hij krijgt wel spaarrente.

Voor het onderzoek gebruikten de onderzoekers de beurs- en rentegegevens uit de periode 2001 tot 2020. Wie van de fictieve beleggers heeft na die periode het meeste geld?

Dat is natuurlijk Peter Perfect, met zijn onwaarschijnlijke geluk.

Maar het veelzeggende resultaat van dit onderzoek is dat Ashley Action met haar simpele en luie methode maar 10 procent daaronder zit. Net als Matthew Monthly trouwens, wat aangeeft dat het nauwelijks uitmaakt of je een groot bedrag jaarlijks investeert, of datzelfde bedrag in twaalf brokjes.

Ook opmerkelijk is dat pechvogel Rosie Rotten, met wie we ons allemaal weleens identificeren, daar maar 10 procent onder zit.

Maar zelfs zij heeft in 2020 nog altijd drie keer zoveel geld als Larry Linger, die nooit belegt. Dus zelfs beleggen met een abominabele timing is nog altijd beter dan helemaal nooit beginnen.

Ook als de strategieën van deze personages worden vergeleken met andere periodes uit het verleden, blijft de volgorde bijna altijd hetzelfde.

Wat dit onderzoek wil zeggen is dat uitstelgedrag erger is dan de allerslechtste timing. Mits je je aandelen niet voortijdig verkoopt. Op de lange termijn is het zo goed als altijd rendabeler om te beleggen in aandelenfondsen dan je geld aan te houden in cash op een spaarrekening.

Met andere woorden: begin gewoon.

Maar wat als je echt niet wil beleggen?

Beleggen in aandelen is natuurlijk geen verplichting. Misschien heb je wel ethische bezwaren, een traumatische beleggingservaring of gewoon geen zin.

Ook zonder te beleggen kan je prima een vermogen opbouwen.

Toen ik ging kijken hoe mijn ton was samengesteld, bleek dat maar 7 procent ervan rendement was (wat koerswinst en een klein beetje dividend). En dan heb ik het over rendement over meerdere jaren. Omdat ik een paar keer ben begonnen is niet goed te zeggen hoeveel jaar, maar laten we zeggen drie.

Drie jaar is een korte termijn.

Op de korte termijn moet je niet al te veel verwachten.

Maar op lange termijn is beleggen de beste manier om inflatie bij te benen, en om uiteindelijk je geld voor jou te laten werken.

Alternatieven die ook werken op een wat kortere termijn zijn:

  • een hypotheek aflossen

  • obligaties

  • een spaardeposito

  • de ouderwetse spaarrekening

Combineer verschillende methodes en je hebt een geldplan.

3. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: procentje plus.

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Spaargeld. Bunq maakte deze week bekend de rente op hun gratis spaarrekening verder te verhogen naar 2,46%. Lekker.

Creditcard. Tegelijk heb ik een betaalde (2,99 per maand) rekening geopend bij Bunq omdat ik gebruik wil maken van hun creditcard. Ja ja, ook al meldde ik eerder met veel bombarie dat ik geen creditcard meer wilde, ben ik nu alsnog overstag gegaan. Niet vanwege de vakantie, maar omdat ik voor mijn werk nu gedwongen ben er een aan te schaffen. Beehiiv bijvoorbeeld, waarop ik deze nieuwsbrief publiceer, vraagt 50 dollar per maand sinds ik meer dan 2500 abonnees heb, en er is helaas maar een manier om dat te betalen. Ook wil ik graag gebruik kunnen maken van andere (Amerikaanse) apps die alleen met een creditcard kunnen. Tja.

Gek genoeg wilde ING me geen kaart verkopen (omdat ik zzp’er ben; gekkenhuis daar), dus was Bunq voor mij de goedkoopste optie.

Aandelen. Deze schoten omhoog, met name Tesla en Microsoft. Er is een technologiebubbel aan het ontstaan op de aandelenmarkt. Ik zou voorzichtig zijn met het aankopen van deze aandelen.

Crowdfunding. Ik heb weer wat geld ingelegd in de projecten van Lendahand, nog altijd de leukste beleggingen die ik heb. De waardedaling komt vooral door de daling van de dollar (ten opzichte van de euro), omdat de helft van mijn investeringen daar in USD’s zijn.

3. 🚀 Links en tips

✨ Ondertussen op LinkedIn: 22 regels die je geldzaken simpeler maken, en je leven beter. En heel veel goede extra’s van lezers in de comments.

🐦 Geld voor beginners in de Volkskrant: Slimmer (be)sparen met een bespaarrekening.

🎤 Gierige Gerda en Tony Testosteron. In Over geld praat je niet hebben we het over de verschillen tussen man en vrouw. Wie belegt er beter?

Apps die ik aanraad

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele vragenlijsten van GfK in. Al vele Bol-cadeaubonnen heb ik hiermee verdiend.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen max. 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Ik koos Youfone als provider. Goedkoop en simpel.

Brand New Day: Ideaal voor automatisch indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 tegoed met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Wil je meer weten over hoe je ook je geldzaken op orde krijgt of zelfs tonnair wordt? In mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL vertel ik in veel meer detail hoe ik het deed.

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 2900+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

➡ Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsor80

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now