• Betering
  • Posts
  • Betering #74 - 10 basisregels die geldzorgen wegnemen

Betering #74 - 10 basisregels die geldzorgen wegnemen

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week over hoe je geldzorgen wegneemt, een creditcardprobleem, een nieuwe podcast en Hans Kazàn.

Betering mocht deze week de 2500e abonnee verwelkomen. Waanzinnig. Dankzij deze nieuwsbrief (die begon in november 2021) werd ik gevraagd voor de podcast, de Volkskrantrubriek en het boek. Dus ongelofelijk bedankt allemaal. Op naar de ton tienduizend!

Wil je meer en uitgebreidere tips? Meer persoonlijke anekdotes van mij en een handig te volgen geldplan om tonnair te worden van A tot Z? Lees dan ook mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL.

1. 10 basisregels die geldzorgen wegnemen

Beter met geld omgaan. Ja, maar hoe? Bijna iedereen vindt wel van zichzelf dat ie beter met geld om zou moeten gaan.

Van de week verscheen in het nieuws het bericht dat geldzorgen toenemen, zeker onder jongvolwassenen. Dit heeft onder andere te maken met de inflatie, de oorlog en de hoge huizenprijzen.

Dit zijn grote wereldwijde problemen, waar jij en ik weinig invloed op hebben. Die onzekerheid levert bij veel mensen zorgen op.

In plaats van te gaan zitten wachten tot die onzekerheid verdwijnt, kan je je ook richten op zaken waar je wel invloed op hebt.

Je eigen persoonlijke geldzaken.

Daarom zijn hier een aantal basisregels en ideeën die voor iedereen werken, of je nu een hoog of laag inkomen hebt, schulden aan het afbetalen bent of tonnair wil worden.

Als je deze simpele regels volgt, dan krijg je meer grip op je geldzaken. En meer grip betekent minder kopzorgen.

Geld is goed

Een van de belangrijkste terugkerende elementen in al deze tips is dat je geld gaat en blijft zien als iets positiefs.

De meeste geldproblemen en -zorgen komen voort uit negatieve beelden en gedachten bij geld. Dit is een vicieuze cirkel. Want meer zorgen leiden tot meer negatieve gedachten.

Het hele punt van deze regels (en van eigenlijk alles wat ik schrijf in deze nieuwsbrief en in mijn boek) is om zoveel mogelijk keuzes en beslissingen die met geld te maken hebben uit de negatieve sfeer te halen.

En positief te maken.

1. Betaal al je rekeningen per jaar (niet per maand). En automatisch.

Ik weet uit ervaring dat rekeningen die blijven liggen ontzettend veel ruimte in je hoofd kunnen innemen. Ook als je ze in principe gewoon kan betalen. De pijn van geld verliezen blijf je voelen. Automatiseer alles, zodat je niet met die pijn geconfronteerd wordt. Onthoud, we willen zoveel mogelijk positieve gedachten hebben bij geld.

Door ze per jaar te betalen zijn er bovendien minder pijnmomenten. En soms krijg je een halve of hele procent korting als je per jaar betaalt.

2. Betaal Tikkies direct.

Voor betaalverzoeken geldt hetzelfde als rekeningen.

3. Controleer je bankafschrift.

Als je dit nooit hebt gedaan, loop het afschrift dan tot een jaar geleden terug. Noteer alle uitgaven die achteraf onnodig waren. Zeg zoveel mogelijk abonnementen en lidmaatschappen op.

Noteer ook alle uitgaven waar je blij van werd. Reserveer daarvoor een passend bedrag per maand.

4. Maak een budget voor boodschappen.

Wees in het begin niet te streng voor jezelf. Het is in deze tijden van inflatie al winst als je een half jaar hetzelfde budget voor je boodschappen kan houden.

5. Ga door je kledingkast en de rest van het huis en zet alles wat je niet gebruikt op Vinted en/of Marktplaats.

Verander je koopmindset in een verkoopmindset. Leer dat spullen verkopen net zo’n goed gevoel kan opleveren als spullen kopen. Zet al je inkomsten veilig op een spaarrekening.

6. Spaar automatisch voor een geldbuffer voor onverwachte uitgaven.

Hoe groot die moet zijn? Dat verschilt. Maar grofweg: minimaal 3 x je maanduitgaven. Beter is 6 x je maanduitgaven. Houd in je achterhoofd: ik kan nu 3 of 6 maanden overleven zonder inkomen.

Maak aparte spaardoelen voor je auto, vakantie en belastingen en andere grote kostenposten die je wel kan zien aankomen.

7. Praat met je partner over gelddoelen. 

Waar worden jullie allebei blij van? Een ton op de bank? Een vakantiehuisje? Geen studieschulden meer?

Samen sparen werkt het beste. Je kan elkaar motiveren en het gaat vaak sneller.

8. Als je toch aan het praten bent, vraag elkaar dan hoe je bent opgegroeid met geld.

Wat zijn gewoontes en overtuigingen die je van je ouders hebt overgenomen? En zitten die je nu misschien dwars, zoals bij mij het geval was? Dit gesprek kan je ook voeren met vrienden.

9. Automatiseer je geld.

Automatiseer je spaardoelen. Automatiseer je rekeningen. Automatiseer je beleggingen als je die hebt. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk moet onthouden.

10. Maak van besparen een sport of spel.

Dit was voor mij de grote truc, veruit de voornaamste reden waarom ik tonnair ben geworden in zo’n korte tijd. Door mezelf die uitdaging van een ton te geven en geleidelijk aan te zien dat het wel degelijk mogelijk is om je uitgaven zo laag te houden dat je fors kan sparen (en beleggen) werd voor mij iedere besparing een overwinning, in plaats van een verlies.

Hoe zuiniger en verder onder mijn stand ik leefde, hoe rijker ik me voelde. Omdat ik mijn vermogen zienderogen zag groeien.

Dit was de ultieme manier om een negatief gevoel om te zetten in een positief gevoel. Ik heb mezelf geherprogrammeerd, zou je kunnen zeggen.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Alles groen!

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Even een overzicht van al mijn ‘assets’.

Spaarrente. Ik vind het zo leuk dat sparen weer eens rente oplevert, en dat die ook per maand wordt uitgekeerd. 17 euro is niets om op neer te kijken. Mijn geld staat bij Bunq (2,01%) en ING (0,98%). En zo laat ik het even.

Aandelen. Mijn maandelijkse 1100 euro is overgemaakt naar de indexfondsen van Meesman. Verder hangt er een licht euforische stemming op de beurs. Dus veel is gestegen.

Als je naar de grafiek van VWRL kijkt, om deze wereldwijd gespreide ETF even als graadmeter te nemen voor de hele beurs, dan lijkt het alsof we serieus uit het dal van 2022 aan het krabbelen zijn.

Ik probeer zoals altijd stoïcijns te blijven en stug elke maand hetzelfde bedrag te beleggen. Niet laten afleiden door waan van de dag/week/jaar, maar kijken naar de tendens over een decennium. En die is nog altijd duidelijk omhoog.

Crypto. Ik heb voor 50 euro bitcoin gekocht. Voorzichtig probeer ik deze positie weer op te bouwen, ondanks al het zorgwekkende nieuws over overheidsregulering. Ik hoop te profiteren van de ‘lage’ prijzen.

Crowdfunding. Ik investeerde 200 euro via Lendahand in twee projecten. 1) Café Perú, een groep koffieboeren in Peru. Van deze lening (totaal 175.000 euro) kunnen zij grondstoffen inkopen bij kleine producenten in Peru, ‘waardoor deze koffieboeren toegang krijgen tot afzetmogelijkheden tegen concurrerende prijzen’. 2) Een tiental midden- en kleinbedrijven in Mexico. Deze investeringen geven me rond de 5% rendement. En nog veel beter: een goed gevoel.

Ps. Het is bij Lendahand al enkele keren gebeurd dat zo’n klein bedrijf failliet ging en er dus niks werd terugbetaald. Het totale gemiddelde rendement is lager dan die 5%, maar netto nog altijd positief. Maar dat maakt me allemaal dus niks uit.

Goud. De maandelijkse 50 euro is overgeschreven naar het spaarplan van Goldrepublic en in de vorm van een (fractie van een) goudbaar onderweg naar een kluis in Zürich.

Dit is dus allemaal geen advies, maar zoals ik het doe. Ieders situatie is anders en vraagt om andere beleggingen.

3. 🚀 Links en tips

🎤 Onze podcast Over geld praat je niet gaat over de vraag: Is gratis altijd goed? Of bestaat er niets zoiets als gratis? Inclusief de beste gratis tips!

🐷 Geld voor beginners in de Volkskrant: over die ultieme vraag: to creditcard or not to creditcard?

📻 Ik was te gast in de WinWinST podcast.

🐦️ Ondertussen op Twitter, een goed excuus voor mijn luiheid:

✨ En ondertussen op Linkedin, een shoutout van mijn jeugdheld Hans Kazàn. De tv-quiz Prijzenslag, met dat rad (‘100 gulden!’) en die deuren waaruit je moest kiezen, ís mijn jeugd.

Apps die ik aanraad

Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele vragenlijsten van GfK in. Al vele Bol-cadeaubonnen heb ik hiermee verdiend.

Frits: Dit is mijn hypotheekadviseur. Gratis eerste gesprek, helder, realistisch en handig dashboard.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen max 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 tegoed met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 2500+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

➡ Wil je meer weten over hoe je ook je geldzaken op orde krijgt of zelfs tonnair wordt? In mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL vertel ik in veel meer detail hoe ik het deed.

➡ Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.