• Betering
  • Posts
  • Betering #94 - 30 geldlessen die me rijk(er) maakten

Betering #94 - 30 geldlessen die me rijk(er) maakten

En een nieuw recordvermogen

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin meer dan 4000 abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: 30 inspirerende geldlessen, anti-Black Friday tips en een nieuwe all time high van mijn vermogen.

GEEF EEN VERMOGEN CADEAU!

Het ultieme Sint- of kerstcadeau:

OVER GELD PRAAT JE WEL, mijn boek over tonnair worden met simpele middelen, consuminderen en simpel beleggen.

1. 30 lessen na 2 jaar Betering (plus verdientip)

Volgende week bestaat Betering 2 jaar.

94 artikelen over geld, meer dan 4000 duizend abonnees. Ik noem het een succes.

En daar dank ik jou voor, lieve lezer.

Ik ben blij dat ik zoveel mensen een beetje inspiratie kan geven of kan helpen met hun geldzaken.

Financiële bijkomstigheid: dankzij de affiliate-links onderaan deze artikelen kan ik deze blog en nieuwsbrief gratis houden. Dus voor iedereen toegankelijk, terwijl ik inmiddels wel voor mijn werk betaald word.

Hoeveel? Heel lang was dat niets of een paar tientjes. Maar sinds afgelopen zomer groeit Betering opeens harder dan ooit (dankzij het succes van het boek denk ik) en leveren ze me gemiddeld 150 tot 250 euro per nieuwsbrief op. Dat is ruim voldoende om mijn geïnvesteerde tijd te compenseren en dus zijn deze nieuwsbrieven onderdeel van mijn werk geworden.

Affiliatelinks? Dat zijn gesponsorde links. Ik ontvang een paar euro voor elke download of aanmelding. Maar let wel: ik gebruik ze alleen voor diensten en apps die ik zelf ook gebruik en van harte aanbeveel aan iedereen. Dus je zal hier geen rommel tussen vinden.

Verdientip: begin een nieuwsbrief over iets nieuws dat je de afgelopen jaren hebt geleerd, waarbij een complete nieuwe wereld voor je openging. Schrijf openhartig en transparant over je lessen, je resultaten en je fouten. Voeg enkele relevante affiliate-links toe. Houd het twee jaar vol en je hebt een serieuze side hussle (bijbaantje).

Maar dat is allemaal niet waarom ik ooit begon met Betering.

Het ging me niet om het verdienen en zelfs niet uitsluitend om het helpen van mensen.

Ik schreef en schrijf Betering in de eerste plaats om mezelf te helpen. Om mijn gedachten over geld op orde te krijgen. Om mezelf te dwingen bepaalde zaken uit te zoeken. Om gemotiveerd te blijven besparen en sparen. Door mijn vermogen en doel (een ton) openbaar te maken, kon ik veel moeilijker de handdoek in de ring gooien. Dankzij Betering en jullie inspirerende reacties heb ik mijn doel gehaald.

Dat dit gelukt is én veel mensen heeft geïnspireerd om hetzelfde te doen is geweldig.

De afgelopen 2 jaar heb ik veel bijgeleerd over geld.

Om alles op een rijtje te zetten, hier mijn voornaamste lessen:

30 lessen over geld die me rijk(er) maakten

1. Je geldzaken op orde brengen moet je helemaal zelf doen.

2. Er is zo veel meer mogelijk dan je denkt.

3. Concrete gelddoelen (als tonnair worden) geven de beste motivatie.

4. De ENIGE manier om goed met geld te worden is: het te doen, en niet alleen erover te lezen.

5. Als je geld haat of eng vindt, gaat het lastig worden.

6. Als je te veel van geld houdt, gaat het lastig worden.

7. Het magische woord is genoeg; wie dat niet kan zeggen, verliest.

8. Sommige zullen niet begrijpen waar je mee bezig bent en dat is prima.

9. Geef minder uit dan je verdient, spaar de rest.

10. Snel rijk bestaat niet, langzaam rijk wel.

11. Stop met klagen, somberen en vinger wijzen naar anderen; doe er zelf iets aan.

12. Empathie en menselijkheid geven meer geluk dan winstmaximalisatie.

13. Geef geld weg, terwijl je geld spaart.

14. Bespaar op alles, vooral status, maar niet op ervaringen.

15. Leef onder je stand. Wie dat kan is gelukkig.

16. Vraag iedereen om tips en deel tips met anderen.

17. Bereken van elke terugkerende uitgave de alternatieve kosten.

18. Als je 1 euro kan sparen, kan je ook 1000 euro sparen.

19. Als je 1 euro kan verdienen, kan je ook 1000 euro verdienen.

20. Leen nooit geld, dommerik! Nooit. Niet doen.

21. Als rendement te goed lijkt om waar te zijn, dan is dat het ook.

22. Neem nooit zomaar advies aan van anderen, maak je eigen plan.

23. Slechte geldgewoontes kunnen veranderen.

24. Het rente-op-rente-effect is de motor achter je vermogensopbouw.

25. Geldproblemen worden veroorzaakt door emoties, werk daaraan.

26. Pas altijd op voor hebzucht.

27. Maak een lijst met dromen en wensen, wees eerlijk.

28. Beleggen is niet eng, als je alle ruis uitschakelt.

29. Pessimisten hebben vaak gelijk, optimisten zijn vaak rijk.

30. Geld behouden is minstens net zo belangrijk als geld verdienen.

Dit is wat ik heb geleerd. Ik denk dat er voor iedereen wel een aantal lessen tussen zitten die van toepassing zijn.

Ik verwijs wel terug naar regel 22.

Iedereen is anders. Ieders geldzaken zijn anders. Dus sommige regels gelden niet voor jou.

Het allerbelangrijkste is: BEGIN NU.

Wie zijn geldzaken op orde heeft, geeft zichzelf een ongelofelijke voorsprong in allerlei andere zaken in het leven.

Op naar het volgende jaar.

Wat heb jij gestemd?

Even iets nieuws proberen, een polletje. In Nederland waren deze week verkiezingen. Hoe stemde de Beteringlezer?

Login or Subscribe to participate in polls.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: All time high!

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Alles staat op groen. En daarmee bereik ik een all time high. Nooit eerder was mijn vermogen zo hoog. De vorige top bereikte ik afgelopen augustus, toen was het 115.000 euro.

Je kan duidelijk zien dat mijn vermogen steeds meer meeschommelt op de woelige baren van de aandelenbeurs. Dat is logisch, aangezien een steeds groter deel van mijn stijgende vermogen geïnvesteerd zit in aandelen. 94,7K om precies te zijn.

Mijn doel om voor het eind van het jaar een ton in aandelen belegd te hebben komt in de buurt. Als ik andere beleggingen, zoals crypto en goud (wat vooral bestaat uit een goud-etf), meetel, dan heb ik zelfs al 100,3K belegd.

Exorbitante bedragen allemaal. Als ik er wat langer over nadenk, vind ik het nog altijd onwerkelijk om het over tonnen te hebben. Nog maar tien jaar geleden duizelde het me al, als ik een saldo boven de 1000 euro had. Dan voelde ik me al echt rijk.

Nu weet ik soms niet meer hoe ik me moet voelen. Een lichte schaamte over al dit geld is er soms ook. Dat is denk ik ook gezond. Toch blijf ik erover schrijven, omdat ik keer op keer hoor dat mensen veel hebben aan mijn tips en openheid.

Wat achterstallig onderhoud dat ik voor het einde van het jaar nog wil plegen aan deze portefeuille:

🟢 Spaargeld. Ik ben de buffer langzaam aan het terugbrengen naar 15.000 euro. Mijn stelregel is 6 x maanduitgaven. En die zijn inmiddels verhoogd (inflatie, wat meer vakantie) naar zo’n 2.500 per maand.

🟢 Aandelen. Dit is na recente aanpassingen aan mijn portefeuille nu even goed.

🟢 Crypto en crowdfunding. Deze twee assets heb ik lang weinig aandacht gegeven. Het zijn de meest risicovolle investeringen in mijn portefeuille. Nou vind ik een beetje risico niet erg, zeker niet als het met ongeveer 5% van mijn vermogen is. Maar moeten dat dan specifiek déze risicovolle investeringen zijn? Ik twijfel.

🟢 Koopzegels wil ik op 1 januari op 0 euro hebben staan. Zodat ik volgend jaar precies kan zien hoeveel me die opleveren. Het huidige bedrag stort ik dan in mijn spaarbuffer.

🟢 Voor het einde van het jaar wil ik een pensioenrekening geopend hebben. Daarover later meer.

ps. Voor zzp’ers die toevallig ook werkzaam zijn in de culturele of creatieve sector (en ik weet dat veel van mijn lezers dat zijn) en die ook nadenken over een pensioenrekening: van lezer Dorine kreeg ik deze waardevolle tip: Er bestaat voor ons een regeling voor tegemoetkoming in de kosten van een pensioenvoorziening. Ook met terugwerkende kracht.

3. 🚀 Links en tips

📰 In de Volkskrant verscheen mijn rubriek Geld voor beginners, met een anti-Back Friday verdedigingsplan.

💼 Ondertussen op LinkedIn: Waarom ik mijn vaste baan opzegde.

🐦 Ongelofelijk! Er verscheen een groot interview met mij in het Nederlands Dagblad.

🎤 En dan is er nog onze eigen podcast Over geld praat je niet: Over minimalisme.

Apps die ik aanraad

Dit zijn affiliatelinks van diensten die ik van harte aanbeveel en zelf ook gebruik. Hiermee steun je ook Betering, bedankt!

Bunq: Hier bankier ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Wool socks. Een handige want automatische cashback-app. Ook op zorgverzekeringen!

Brand New Day voor automatisch indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

Finst. Simpele en handige app om bitcoin en ethereum te bewaren en sparen.

Homewizard. Ik bespaar op energie en water met hun meters.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Goedkoop en simpel.

Lees verder

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door. Alle 90+ oude Beteringen lezen en lid worden kan hier. Lees mijn boek Over geld praat je wel en laat je vermogen groeien.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn affiliatelinks.