• Betering
  • Posts
  • Betering #91 - 23 handige geldtips om deze herfst sneller te sparen

Betering #91 - 23 handige geldtips om deze herfst sneller te sparen

De 3 basisprincipes van een ton vermogen

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin 3600+ abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: 23 geldtips voor in de herfst, spaardoelen tracken, aandelen kopen en een kijkje in mijn aandelenportefeuille.

1. 23 slimme geldtips om sneller te sparen

Ik hou van geldtips en ik hou van lijstjes.

Eén plus één is twee.

Dus hier is een lijstje met 23 geldtips. Een aantal daarvan zijn speciaal van toepassing op de herfst en het einde van het jaar.

Van stormschade tot een nieuwe zorgverzekering en geld verdienen aan Sinterklaas.

Hier zijn 23 nieuwe geldtips. Om lekker te sparen, besparen en verdienen nu je toch thuis zit met dit slechte weer.

1. Zet je geld in beweging. Veel mensen gooien alles op een hoop bij hun huisbank. Sommigen hebben zelfs tienduizenden euro’s op een betaalrekening staan. Vergeet niet: de spaarrentes zijn terug. Maar niet bij de grote banken. Check Vanspaarbankveranderen voor de beste rentes. Bunq geeft al 2,45% op spaargeld.

2. Controleer of je ergens geld laat liggen. Meer mensen dan je denkt hebben recht op toeslagen. Voor een zorgtoeslag mag je bijvoorbeeld maximaal 38.520 euro verdienen. 1 op de 10 vraagt dit niet aan. Dit zijn andere plekken waar mensen het meeste laten liggen.

3. Check je stormschade. Even een actueel puntje. Heb je schade door storm Ciarán? Een vertraagde vlucht? Of iets aan je huis? Dan heb je wellicht recht op vergoedingen. RTL Nieuws schreef een handig overzicht.

4. Houd energieslurpers in de gaten. De wasmachine, droger en vaatwasser kosten het meeste aan energie. Gemiddeld rond de 14% van je energierekening. Dus: was op een lagere temperatuur, kortere programma’s, eco-stand, was drogen aan de lucht (is ook beter voor de kleding) en wacht met aanzetten tot een machine vol is. Met deze gadgets houd ik mijn energieverbruik nauwkeurig bij, zodat ik effectief bespaar.

5. Overweeg dynamische energie. Je energietarief stijgt en daalt dan per dag of per uur mee met de actuele prijzen. Bij een reguliere energieaanbieder zit je vast aan een vast tarief. Dit kan goed en slecht uitpakken. Maar het is mijn ervaring dat een dynamisch contract bijna altijd goed uitpakt voor mensen die toch al zuinig zijn met energie, goed op hun verbruik letten en dus flexibel zijn in het gebruik van apparaten. Vergelijk dynamische aanbieders als Tibber, Vandebron en ANWB.

6. Kleed je bank uit. Voor allerlei onnodige financiële diensten betaal je vaak extra. Controleer of je die allemaal nodig hebt. Banken geven ook vaak kortingen als je belooft geen geld meer uit de muur te halen (heb ik al een jaar niet meer gedaan), geen afschriften meer wil, je creditcard opzegt of omzet in een prepaid creditcard.

7. Stop met roodstaan. De rente die je betaalt voor roodstaan bij een bank is hoog, tussen de 10% en 14%. Veel mensen staan rood terwijl ze ook spaargeld hebben. Dat is onnodig. Sommige banken vullen een tekort automatisch bij vanuit je spaarrekening. Lees meer hierover bij de Consumentenbond.  

8. Neem je eigen lunch mee naar werk. Elke dag een broodje en twee kopjes koffie kopen in zo’n tentje kost je al snel 12,50 euro per dag. Dat is (bij 45 werkweken in een jaar) 225 x 10 euro = 2.812 euro per jaar. Dit 10 jaar lang inleggen op een beleggingsrekening met indexfondsen (gemiddeld 7% rendement) levert je een eindbedrag op van 41.571 euro. Na 20 jaar je eigen lunch maken is dat: 123.349 euro. Niet te versmaden.

9. Intermittent financial fasting. Deze heb ik zelf verzonnen, ik weet niet of het al bestaat. Maar het is zeer effectief: spreek met jezelf af dat je geen geld uitgeeft tussen vaste tijden op de dag. Bewaar al je (online) aankopen (ook de noodzakelijke) voor een vast uurtje in de ochtend (of een ander vast moment). Dit elimineert alle impulsaankopen. Je kan ook aan prolonged fasting doen. Dus een week niks uitgeven.

10. Cashbacks werken alleen als je je er niet door laat aansporen om meer te kopen dan je van plan was. Zelf zweer ik bij Woolsocks. Bij deze cashback-app gaan de cashbacks soms automatisch. Verder zijn veel grote winkels aangesloten.

11. Check de voordelen van je werkgever. Bekend zijn de fietsenplannen, de potjes voor cursussen, de sportabonnementen, en, als je geluk hebt, de gratis kinderopvang. Veel mensen genieten allerlei secundaire arbeidsvoorwaarden via hun werk. Werkgevers regelen dat via externe bedrijven. Beteringlezer Rutger tipte me hierover nog het volgende: ‘Wat niet veel mensen weten, is dat (hangt van de werkgever af) je daar vaak ook een iPhone, laptop, bonnen voor Bol, Coolblue of de Bijenkorf kunt krijgen.’ Met hetzelfde belastingvoordeel dus. Dit kan oplopen tot 40% voordeel. Goed om te checken.

12. Vergelijk verzekeringen, energie, telefoon, internet en tv. Meestal loont het om je energie- en media-abonnementen opnieuw af te sluiten. Hiervoor bestaan handige vergelijkers, zoals Independer en Pricewise.

13. Check je zorgpremie. Binnenkort mogen we weer. Dan is het weer zorgpremieseizoen. Ook hier loont het soms om te switchen. Ik schreef deze column met tips waarop je kan letten.

14. Track je vermogen. Spaardoelen werken echt (kijk maar!) maar dan moet je ze wel goed bijhouden. Dat kan handmatig of met een app. Zo doe je dat.

15. Stop met rente betalen. Koop geen spullen op afbetaling. Vermijd ook diensten als Klarna en Riverty, die het mogelijk maken om online aankopen achteraf te betalen. Ook al is de dienst gratis, zodra je de betalingstermijn vergeet, gaan ze hoge boetes eisen.

16. Betaal eerst jezelf. Zodra je salaris is gestort of factuur is betaald, zet je een bedrag apart dat helemaal voor jou is, spaargeld voor je grote doel: tonnair, hypotheekvrij of een wereldreis. Hoeveel geld dat moet zijn? Dat is voor iedereen anders. Er bestaat bijvoorbeeld de 50-30-20-regel die stelt dat je 20% van je inkomsten onmiddellijk spaart. 50% gaat naar alle vaste rekeningen (huis, energie, eten) en 30% naar ontspanning. Zelf spaar ik maar liefst 40% van mijn inkomsten. 50% gaat naar rekeningen en ongeveer 10% naar leuke dingen. In deze aflevering van Over geld praat je niet bespreek ik deze regel met Aaf.

17. Bespaar volgend jaar belasting, door nog voor het einde van dit jaar geld te storten op een pensioenrekening of in een groenfonds, of door het te schenken aan je kinderen of aan een goed doel. Check hier een lijst met alle aftrekposten, ook de onbekendere. Of stel, als je een eigen bedrijf hebt, een bepaalde zakelijke aankoop niet uit tot het nieuwe jaar.

18. Verlaag je belastbare vermogen als je boven de vermogensgrens van de Belastingdienst zit. Dat kan door extra af te lossen op een hypotheek. Of door te schenken.

19. Verdien cadeaubonnen of zelfs contant geld door enquêtes in te vullen. Ik gebruik vooral GfK en YouGov om in de loze minuutjes wat bij te verdienen.

20. Doorloop je bankafschriften item voor item en stel jezelf bij elke afschrijving de vraag: hoe had ik deze kunnen voorkomen. Kan ik het opzeggen? Is er een goedkoper/beter alternatief voor dit product of deze dienst? Hoe erg zou het zijn als ik dit opzeg?

21. Geef jezelf een spaardoel voor eind volgend jaar. En begin nu meteen al met sparen. Dat geeft je 2 maanden extra de tijd en dus een goede voorsprong als straks het nieuwe jaar begint.

22. Zet speelgoed te koop nu het Sinterklaasseizoen begint. Er gaat deze maand op Marktplaats hevig gezocht worden naar allerlei specifieke speelgoedsets en andere typische Sinterklaascadeau’s. Zorg voor aanbod!

23. Begin met het sparen van koopzegels. Elke grote supermarkt biedt ze aan. Het is een makkelijke en effectieve manier om een extra spaarpotje aan te leggen.

Deze tips komen uit mijn eigen verzameling.

Maar daar kunnen er altijd nog meer bij. Dus schroom niet om je eigen geldtips te mailen in reactie op deze e-mail.

Misschien kunnen we samen weer een nieuwe lijst maken.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn (beleggings)portefeuille.

Deze week: Stilte voor de storm?

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Het is rustig. Stilte voor de storm?

Enkele observaties bij dit overzicht:

  • Een reisje naar Parijs dwong me om nógmaals mijn spaargeld aan te spreken. Was wel heel leuk.

  • Ik wacht nog steeds op de uitbetaling van facturen door enkele opdrachtgevers.

  • De beurs daalde eerst en toen steeg ie weer. Netto resultaat: mwah.

  • Lira kwam over de brug met rechtengelden waar ik als freelance journalist recht op heb. Dat is bij elkaar zo’n 2000 euro. Worden binnen 4 weken gestort. Maar nu nog niet.

  • Ik legde de maandelijkse 50 euro in op mijn goudrekening.

  • ASML, mijn nieuwe aandeel, keerde € 8,16 dividend uit. Katching!

🐦 Geld voor beginners in de Volkskrant: Spaardoelen werken echt; zo houd je ze bij.

🎤 En dan is er nog onze eigen podcast Over geld praat je niet: Over aandelen kopen, en hoe het niet moet.

Apps die ik aanraad

Trade Republic. Goedkope, allround broker. Met periodiek beleggen in ETF’s, gratis betaalkaart, en 1% SaveBack (percentage van je betalingen dat automatisch belegd wordt).

Brand New Day. Simpele en voordelige plek om te indexbeleggen en pensioenbeleggen. Ik heb er beleggingsrekeningen voor mijn kinderen.

Bunq: Hier spaar ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Raisin. Hogere rentes (tot 4%) op spaardeposito’s bij Europese banken vind je via deze handige spaarbemiddelaar. Vergelijken en afsluiten is gratis.

Wool socks. Een handige want automatische cashback-app. De enige die ik gebruik.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

Finst. Simpele en handige app om bitcoin en ethereum te bewaren en sparen.

Gold Republic: Via hun superhandige, automatische spaarplan beleg ik maandelijks een vast bedrag in echt fysiek goud.

Hier vind je nog meer van mijn favoriete diensten. Sommige links leveren Betering een vergoeding op. Dit kost jou niks. Bedankt!

Zo kan ik je verder helpen

➡ Lees mijn boek Over geld praat je wel en laat je vermogen groeien.

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ je zijn gesponsord.

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now