• Betering
  • Posts
  • Betering #99 - Het beste van geldjaar 2023

Betering #99 - Het beste van geldjaar 2023

en 43% vermogensgroei!

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin meer dan 4300 abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: Een kort overzicht van mijn geldzaken dit jaar, wat er verandert per 1 januari, een podcast vol miskopen en meer.

GEEF EEN VERMOGEN CADEAU!

Het ultieme cadeau voor onder de boom:

OVER GELD PRAAT JE WEL, mijn boek over tonnair worden met simpele middelen, turbosparen en simpel beleggen.

1. Terugblik op geldjaar 2023

Even een kort bericht deze week, vanwege mijn vakantie.

2023 was een bijzonder jaar voor mij.

Veel geldgerelateerde successen (zeker in vergelijking met 2022).

Ik werd tonnair. Na 5 jaar sparen haalde ik mijn doel.

Vlak daarna betaalde ik mijn laatste restje studieschuld af.

In mei verscheen mijn boek Over Geld Praat Je Wel, over hoe ik mijn geldzaken op orde kreeg en tonnair werd.

Ook groeide het aantal abonnees van dit blog van 1225 op 1 januari naar 4339 nu. Veel dank daarvoor!

De meest gelezen nieuwsbrief is die waarin ik aankondigde tonnair te zijn geworden, zie link hierboven.

De meest geopende is gek genoeg een andere, namelijk deze: Betering #61 - 31 simpele geldtips die je nu kan uitvoeren

Iedereen houdt van simpele geldtips die je meteen kan uitvoeren.

Wat zijn jouw (financiële) mijlpalen dit jaar? Hoe heb je die bereikt? Wat kon beter? Wat ga je volgende jaar weer doen? Wat zijn je nieuwe doelen? Schrijf dit op en wees eerlijk en ga goed voorbereid het nieuwe jaar in.

Ten slotte. NOS heeft weer een heel fijn lijstje samengesteld met wat er (vooral wat betreft geldzaken) verandert in Nederland per 1 januari 2024. Enkele voorbeelden:

  • AOW gaat naar 67

  • Prijsplafond voor energie stopt

  • Minder belasting voor bescheiden verdienende zzp’ers

  • Toeslagen omhoog, zorgtoeslag omlaag

  • Accijns op alcohol omhoog

  • Vermogensbelasting omhoog

En nog veel meer dus.

2024 wordt vast weer bijzonder. Ik ga in ieder geval door met (be)sparen en beleggen. Doe mee.

Tot volgend jaar.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Eindstand 2023

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Ik begon dit jaar met een vermogen van € 87.456. Nu is het € 124.685. Dat is een stijging van € 37.229. Een stijging van 43%!

Volgens de Portfolio Dividend Tracker (link hierboven) heb ik dit jaar 19% rendement verdient. Dat is € 19.095.

Dat zou betekenen dat € 18.134 van de stijging van mijn vermogen inleg is. Gespaard geld dus. Waanzinnig.

Als ik in 2024 weer 43% zou groeien, zou mijn vermogen eind volgend jaar ongeveer € 178.000 zijn. Daar zou ik voor tekenen.

Weinig wijzigingen deze week. Ik heb alleen mijn koopzegels verzilverd en het geld (624 euro) gestort op mijn spaarrekening bij Bunq.

💼 Ondertussen heb ik me ook gemeld op Threads, het nieuwe alternatief voor Twitter. Ik ben er nog niet zo actief, misschien later.

📰 In de Volkskrant verscheen mijn rubriek Geld voor beginners: over wijze lessen van Charlie Munger en de beste spaarrentes.

🎤 Er is een nieuwe aflevering van onze podcast Over geld praat je niet: Juich- en miskopen. Over de geldsuccessen en -missers van 2023.

Apps die ik aanraad

Bunq: Hier bankier ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Wool socks. Een handige want automatische cashback-app. Ook op zorgverzekeringen!

Zorgkiezer. Overstappen is bijna altijd voordeliger. Check de beste zorgverzekering voor jou hier.

Energiekiezer. Handige vergelijker voor stroom- en gastarieven.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

Finst. Simpele en handige app om bitcoin en ethereum te bewaren en sparen.

Homewizard. Ik bespaar op energie en water met hun meters.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Goedkoop en simpel.

Dit zijn diensten die ik van harte aanbeveel en zelf ook gebruik. Onderstreepte links leveren Betering een vergoeding op. Dit kost jou niks. Bedankt!

Lees verder

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door. Alle 90+ oude Beteringen lezen en lid worden kan hier. Lees mijn boek Over geld praat je wel en laat je vermogen groeien.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn affiliatelinks.

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now